poniedziałek, 6 lutego 2012

tort bezowy i czekoladowe ciasto toskańskie

I znów wpis z rodzaju 2 w 1. Tym razem za jednym zamachem zrobiłam 2 ciasta. Najpierw naszło mnie na ciasto mocno czekoladowe, ale jak zobaczyłam w przepisie 8 (!) żółtek to na długo zapomniałam o tym cieście. Przypomniało mi się o nim w ten weekend, kiedy to w planach na niedziele był do zrobienia tort bezowy. Przepis na ciasto czekoladowe pochodzi z dodatku do GW Kuchnia dla oszczędnych część 2 - ciasta, torty i desery. Robiąc tort bezowy korzystałam z przepisu na Białą Pavlovą z bloga Moje Wypieki, jednak trochę go zmodyfikowałam.


CZEKOLADOWE CIASTO TOSKAŃSKIE

200g gorzkiej czekolady (o zawartości kakao co najmniej 66%)
90g masła
8 żółtek
9 płaskich łyżek cukru

Czekoladę i masło rozpuszczamy w kąpieli wodnej, ciągle mieszając. Żółtka ucieramy z cukrem na puszysty kogel-mogel i stopniowo łączymy z czekoladą z masłem (wlewamy żółtka do czekolady, nie na odwrót!). Blachę wykładamy papierem do pieczenia. Rozsmarowujemy ciasto tak, aby miało 1,5 cm grubości. Pieczemy ok 10 min w temp. 170'C.



TORT BEZOWY

8 białek
2 szkl cukru pudru + 2 czubate łyżki
1 płaska łyżka skrobii ziemniaczanej
1 niecała łyżka soku z cytryny
250 ml śmietany kremówki
125g serka mascarpone
4 czubate łyżki dżemu jeżynowego
owoce (u mnie brzoskwinie)

Białka ubijamy na sztywno. Pod koniec ubijania dodajemy po trochu cukier puder (w sumie 2 szkl), skrobie ziemniaczaną i sok z cytryny.
Tortownicę wykładamy papierem do pieczenia, odczepiamy dno (papier jest ograniczony tylko przez obręcz tortownicy). Obręcz z papierem stawiamy na blasze. Wykładamy masę białkową na papier. Wstawiamy do piekarnika nagrzanego do 180'C. Pieczemy 5 min, następnie zmniejszamy temperaturę do 150'C i pieczemy 1,5 godz. Studzimy w uchylonym piekarniku.

Wystudzoną bezę przekładamy na tortownicę (ja najpierw przełożyłam dnem do góry na talerz i zerwałam papier, potem przy pomocy talerza na tortownicę, już dnem do dołu). Bezę delikatnie smarujemy dżemem jeżynowym.

Serek mascarpone mieszamy z 2 łyżkami cukru pudru. Kremówkę ubijamy i delikatnie mieszamy z serkiem. Wykładamy na dżem. Dekorujemy owocami (owoce z puszki wcześniej należy odsączyć z soku!).

SMACZNEGO!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz