czwartek, 16 lutego 2012

faworki, donuty i pączki

'Pączki, pączki... chrusty, chrusty... niech nam żyje czwartek tłusty!'
W tym roku miałam robić tylko faworki. Pączki miałam kupić, tak symbolicznie po jednym. Jak do tej pory nigdy mi nie wyszły, więc wolałam nie ryzykować. Ale coś mnie podkusiło i jednak zrobiłam. Stwierdziłam, że wypróbuje jeszcze jeden przepis. Tym razem wyszły! :) Przepis pochodzi z NAJ MAGAZYN (luty/2012).
Przepis na faworki dostałam od mamy, z tego ciasta wychodzą najlepsze jakie do tej pory jadłam.



FAWORKI

25 dag mąki
4 łyżki cukru pudru
1 kopiasta łyżka masła
2 jajka
1 łyżka octu
10 dag śmietany
szczypta soli
smalec do smażenia
cukier puder do posypania

Składniki na ciasto siekamy nożem i zagniatamy. Ciasto wkładamy na godzinę do lodówki.

Po wyjęciu cienko rozwałkowujemy, kroimy na prostokąty. Prostokąty nacinamy po środku i przewijamy.
Faworki smażymy na złoto w gorącym smalcu.




DONUTY Z POLEWĄ CZEKOLADOWĄ
I
PĄCZKI W MALINOWYM LUKRZE
(ok 25-30 szt)
4 łyżeczki suchych drożdży
1/4 szkl ciepłej wody
1 szkl ciepłego mleka
1 łyżeczka i 3 łyżki cukru pudru
10 dag stopionego masła
4 czubate szkl mąki
3 jajka
POLEWA: 100g gorzkiej czekolady, 5 dag masła, 1/3 szkl mleka
LUKIER: 3 łyżki cukru pudru, łyżka wody, łyżka syropu malinowego

Drożdże, ciepłą wodę, ciepłe mleko i  1 łyżeczkę cukru ucieramy i odstawiamy na 10 minut. Po tym czasie dodajemy ostudzone masło, mąkę, jajka i resztę cukru. Zagniatamy na gładkie i lśniące ciasto. Przykrywamy i odstawiamy na godzinę w ciepłe miejsce.

Gdy ciasto podwoi objętość zagniatamy je ponownie. Wałkujemy na grubość 1 cm. Wycinamy szklanką kółka, a w nich kieliszkiem dziurki. Oponki i małe pączki odstawiamy na 30 minut do wyrośnięcia.

Smażymy w głębokim tłuszczu, osączamy na papierowym ręczniku.

Tabliczkę gorzkiej czekolady rozpuszczamy w kąpieli wodnej z dodatkiem 5 dag masła i 1/3 szkl mleka. Smarujemy donuty, posypujemy grubym cukrem lub cynamonem.

3 kopiaste łyżki cukru pudru mieszamy z łyżką wody i łyżką syropu malinowego na gładki lukier. Małe pączki polewamy lukrem.

SMACZNEGO!


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz